Serie van de week : Zonnegroet

De zonnegroet (Surya Namaskar) is een serie bestaande uit 12 oefeningen die je achter elkaar uitvoert. Iedere houding wordt op een adembeweging uitgevoerd.

Deze serie werkt op je chakra’s en daarmee op je energiehuishouding. De zonnegroet is oorspronkelijk een ochtendritueel, maar je kunt hem ook ’s avonds beoefenen, zolang je maar zorgt dat je geen volle maag hebt. Voor je de serie langzaam uit dan is het een goede manier om tot rust te komen. Wil je je energie juist wat oppeppen, doe hem dan snel, maar blijf een houding per adem doen!

Als je net begint met deze serie raad ik je aan rustig te beginnen door drie keer de serie te doen. Als je merkt dat je lichaam er goed op reageert bouw je de serie langzaam uit tot zeven of tien keer. Wel is het belangrijk om na deze serie een moment te nemen om te gaan liggen in de ontspanningshouding om na te voelen en de vrijgekomen energie de kans te geven door je lichaam te stromen.

De zonnegroet brengt evenwicht op alle niveaus: fysiek, energetisch, emotioneel en spiritueel. Alle spieren, gewrichten, klieren, organen en het zenuwstelsel worden gestimuleerd. Omdat het hart en de longen net even harder moeten werken worden ook deze organen versterkt. Doordat de adem en beweging synchroon lopen worden de gedachten rustiger waardoor je meer ontspant.

 

Ga ontspannen staan met de voeten naast elkaar. Breng de handen voor de borst. Adem in.

Breng je ene hand op de ander, op een uitademing breng je ze naar beneden.

Volg de handen omhoog  en adem in.

Terwijl je uitademt  breng je de handen naast de voeten en je hoofd richting je knieën.

Inademend zet je met een grote stap je rechter been naar achteren til je de borst eruit en kijk omhoog.

Breng je linkerbeen naar achteren, adem uit. Duw je hielen richting de grond en laat je hoofd tussen je armen ontspannen.

Breng de knieën, borst en kin richting de grond en houd je zitvlak boven de grond.

Breng het bekken richting de grond, terwijl je inademt richt je jezelf op. Je schaambeen blijft op de grond en kijk omhoog.

Uitademend kom je opnieuw in de hondhouding .

Stap met je rechterbeen weer tussen de handen, kijk omhoog en adem in.

Volg met je linkerbeen en breng je hoofd richting de knieën en adem uit.

Inademend kom je weer omhoog met de armen en maak je helemaal lang.

Uitademend breng je de handen weer voor de borst.

Herhaal de hele serie met het andere been.

Enthousiast geworden?

Deze en nog vier series heb ik ook ingesproken. Schrijf je in en ontvang meteen de ingesproken series!