Serie van de week : Vijf Tibetanen

2500 Jaar geleden ontwikkelden Tibetaanse monniken vijf eenvoudige en krachtige oefeningen die hen hernieuwde kracht, vitaliteit en gezondheid brachten. De Tibetaanse Lama’s noemden de oefeningen Riten. In Nederland staan ze vooral bekend als De Vijf Tibetanen.

De 5 Tibetanen vormen een serie oefeningen die bij regelmatig uitvoeren een verjongend effect zouden hebben, maar belangrijker is dat het een positieve uitwerking heeft op de Chakra’s, de Nadi’s (meridianen) en daarmee onze energie huishouding. Door dagelijkse beoefening neemt de energie doorstroom toe en daarmee wordt het gehele lichaam vitaler en energieker.

Om te beginnen zou je de oefeningen 1-5 keer moeten doen en dit langzaam opvoeren tot je iedere oefening 21 maal kan herhalen. Het beste resultaat krijg je als je de oefeningen iedere dag doet.

Oefening 1

  • Strek de armen zijwaarts, rechter handpalm naar beneden, linker handpalm naar boven.
  • Houd de schouders ontspannen en breng armen en schouders op één lijn.
  • Draai nu op de plaats om je as met de klok mee. Richt je blik op een vast punt zodat je niet duizelig wordt.
  • Na het draaien plaats je de handen in de zij en haal je rustig adem totdat het weer rustig geworden is.
  • Door het langzaam opbouwen van het aantal draaiingen wordt het evenwichts-orgaan getraind. Bovendien werkt het draaien als een centrifuge op het lichaam en de ingewanden waardoor onzuivere stoffen verdwijnen. (Vooral de lever heeft veel baat bij deze oefening).
  • Werking: deze oefening werkt in op het binnenoor, je evenwichtsgevoel en werkt verjongend.

Oefening 2 

  • Ga op je rug op de grond liggen met de armen langs je lichaam. Handpalmen naar beneden.
  • Adem in en til je hoofd  en benen op terwijl je je knieën gestrekt houdt.
  • Terwijl je uitademt laat je gelijktijdig je hoofd en je benen zakken. Ontspan de spieren even.
  • Herhaal.
  • Als je klaar bent leg je de handen op de buik en adem je ontspannen tot het weer rustig geworden is.
  • Werking: versterkt de buikspieren en masseert de organen. Het versterkt ook het spijsverteringssysteem en de onderrug.

Oefening 3

  • Ga op je knieën zitten, knieën recht onder de heupen en tenen gekruld.
  • Plaats de handen achter tegen de bovenbenen.
  • Op een uitademing buig je langzaam naar achteren en laat je je hoofd naar achteren zakken.
  • Inademend kom je terug omhoog.
  • Herhaal.
  • Als je klaar bent laat je de billen naar de hielen zakken, leg het voorhoofd op de grond en de armen naar achter. Adem ontspannen tot het weer rustig geworden is.
  • Werking: Dit is een goede oefening voor het spijsverterings-en voortplantings-systeem. Hiermee zorg je voor strekking van de buik en organen, en wordt constipatie verlicht. De achterwaartse buiging maakt de wervels soepel en stimuleert de zenuwen in de wervelkolom. Door de hals te strekken wordt de schildklier gerstimuleerd.

Oefening 4

  • Ga zitten met je voeten plat op de grond op heupbreedte, handen naast de billen met de vingers naar voren wijzend.
  • Op een inademing hef je lichaam omhoog en laat je hoofd naar achteren vallen.
  • Adem uit en laat je billen naar de grond zakken.
  • Herhaal.
  • Na afloop ga je liggen, leg de handen op de buik en laat de adem weer rustig worden.
  • Werking: Deze oefening versterkt de wervelkolom en is goed voor zenuw-, spijsverterings- ademhalings-, cardiovasculaire en klierstelsel. Bij vrouwen beïnvloedt de oefening de hormonen en helpt bij een groot aantal gynaecologische aandoeningen.

Oefening 5

     

  • Kom op de buik op de grond liggen, plaats de handen naast de schouders, tenen gekruld.
  • Op een inademing duw je jezelf omhoog in de omhoogkijkende hond, alleen de tenen en de handen raken de grond. Adem uit.
  • Op een inademing duw je jezelf in de omlaagkijkende hond: strek de zitbotjes omhoog en duw de borst richting knieen. Laat de hielen naar de grond zakken.
  • Uitademend breng je je gewicht naar voren en laat je je bekken naar de grond zakken. Kijk omhoog.
  • Herhaal.
  • Als je klaar bent laat je de billen naar de hielen zakken, leg het voorhoofd op de grond en de armen naar achter. Adem ontspannen tot het weer rustig geworden is.
  • Werking: Deze oefening verlicht rugpijn en houdt de wervelkolom soepel en gezond. Een stijve wervelkolom verstoort de overdracht van zenuwimpulsen van de hersenen naar het lichaam en omgekeerd, dus het achteroverbuigen van de wervelkolom verbetert de bloedsomloop en versterkt de zenuwen.

Filosofie achter de 5 Tibetanen

Vanuit de 7 wervelende energiecentra, de chakra’s, worden onze 7 endocriene klieren, de hormoonklieren aangestuurd. Van onder naar boven in het lichaam zijn dat:

  1. de voortplantingsorganen (ter hoogte van het geslacht)
  2. de pancreas (ter hoogte van de navel)
  3. de bijnieren (ter hoogte van het midden van de romp)
  4. de zwezerik ook wel de thymusklier (ter hoogte van de borst)
  5. de schildklier (ter hoogte van de keel)
  6. de pijnappelklier (ter hoogte van het oor)
  7. de hypofyse (ter hoogte van het oog)

De energieknopen in de chakra’s draaien met grote snelheid. Wanneer alle 7 chakra’s op hoge snelheid draaien en in het zelfde tempo draaien, kan de vitale levensenergie, ook wel prana genoemd, in bovenwaartse richting door het hormoon stelsel stromen. Als een van de energieknopen begint te vertragen, wordt het stromen van vitale energie gehinderd en veroudering en slechte gezondheid is dan het gevolg.

Ieder chakra dat op hoge snelheid draait, werkt stimulerend op de bijbehorende hormoonklier. Als alle 7 hormoon klieren goed functioneren, zijn de hormonen in een balans en is vitaliteit en gezondheid het gevolg.

De 5 Tibetaanse riten zorgen ervoor dat de chakra’s 21 keer open en dicht gaan. Net zoals je een krakende deur met olie inspuit en hem dan een aantal keren helemaal open en dicht doet om van het gekraak af te komen, zo zorgen de Tibetaanse riten ervoor dat je chakra’s steeds weer open en dicht gaan, waardoor de levensenergie versnelt gaat doorstromen.

Effect van de serie

Naast de al genoemde effecten bij elke oefening zijn mogelijke bij effecten :

  • afvallen
  • een beter geheugen
  • een volle, glanzende bos haar
  • betere spijsvertering
  • je jonger voelen

Enthousiast geworden?

 

Deze en nog vier series heb ik ook ingesproken. Schrijf je in en ontvang meteen de ingesproken series!