Just an ordinary day at the office

8.15 : Zoals gewoonlijk ben ik de eerste in het pand. Ik zet het alarm uit en doe de lichten aan. Vorige maand heb ik mijn  kamer opgeknapt : geverfd, nieuw tapijt en nieuwe meubels. Het is nu echt mijn plekje geworden en het voelt heerlijk hier binnen te komen. Ik haal snel de stofzuiger er doorheen en maak de wachtkamer en wc schoon.

8.30 :  Voorbereiden voor de ochtendbehandelingen. De ochtend is voor kinderen uit groep 1 en 2, en een enkele volwassene. Dit weekend is Sinterklaas aangekomen dus de behandelingen worden in Sinterklaas thema gegoten. Gelukkig heb ik alles al eerder eens gemaakt : plaatjes van /s/ woorden bij elkaar gezocht, praatplaten met Sinterklaas thema, Sint en Piet vingerpopjes etc. Ze komen elk jaar weer van pas. Van het weekend had ik al Schuddebuikjes en Pepernoten gekocht, dus we kunnen er tegenaan!

9.00 : De komende 2,6  uur ben ik druk aan het behandelen. M., een meisje uit groep 1 met articulatie problemen is de eerste vandaag. Toevallig staan de /s/ combinaties op het programma : schimmel, snoepje, staf, sneeuw, schoen, speelgoed, sterk, sleutel, smaak kunnen uitgebreid geoefend worden. Daarna komen nog een jongen uit groep 2 die duimt en met zijn tong tussen de tanden praat en slikt, een meisje van 2,6 jaar bij wie de spraak-taal ontwikkeling maar niet op gang wil komen, een jongen van 4,3 met stotterachtig spreken en een volwassene met stemproblemen.

11.30 : Ik ruim de om mij heen verzamelde materialen op en zet een kop thee. Ik bel de huisarts van mw. K. op om te overleggen over het pufje dat zij gebruikt. Mw. K. heeft stemproblemen en de Seretide die zij gebruikt blijkt stemklachten als bijwerking te hebben. In overleg wordt besloten dat mw. K. er een tijdje mee stopt om te kijken of ze ook zonder kan en hoe het effect op de stem is.

11.45 : Mooi de tijd voor wat verslagen : 2 aanmeldingsverslagen en een behandelverslag voor de KNO-arts van dhr. P. die volgende week terug moet voor een controle. Gelukkig zijn de stemklachten sterk verminderd en kan de behandeling afgebouwd worden.

12.15 : Puber S. heeft een tussenuur en kan heen en weer komen onder schooltijd. Na bijna 3 jaar beugelen kon een half jaar geleden eindelijk de beugel eruit. Wat baalde hij toen na enkele maanden de tanden weer naar voren gingen staan! Hij blijkt een zeer sterke tongpers te hebben bij het slikken. Hij is zeer gemotiveerd en oefent goed. Ook deze   behandeling kan afgebouwd worden.

12.45 : Snel even de leerkracht van kleuter K. bellen om te bespreken wat ik in de behandeling doe en waar zij in de klas tegenaan loopt. Het is een zeer vruchtbaar gesprek en we stemmen onze onderwerpen op elkaar af.

13.00 : Tussen 13.00 en 15.00 geen behandelingen. Deze tijden zijn altijd zeer lastig te vullen. Tijd voor een boterham en een rondje door het park. Bij  terugkomst bekijk en beantwoord ik mijn email : een nieuwe aanmelding, een ouder die nooit met de behandeling kan meekomen en wat vragen heeft en een tandarts die wil afspreken om te overleggen   hoe logopedie een bijdrage kan leveren wanneer mensen afwijkend mondgedrag blijken te hebben.

13.30 : Tijdens behandelingen heb ik het geluid van mijn telefoon uitstaan. Ik geef mijn aandacht zo volledig aan hen die bij mij zijn. Nu heb ik mooi de tijd om mijn voiemail af te luisteren en terug te bellen. Helaas krijg ik niemand te pakken …

13.40 : Sinds 2 weken heb ik een nieuw administratie programma. Ik duik in het declaratie gedeelte en doe mijn finaciele administratie. Doordat ik een pinapparaat heb worden bijna alle nota’s gelukkig meteen betaald.

14.15 : Ik bel nog eens, geen gehoor .. Ik bereid de middag behandelingen voor, leg de materialen klaar en kopieer vast alles wat ik mee wil geven.

14.45 : Belafspraak  met de KNO-arts van mw. V. Volgens mw. V. had de KNO-    arts gezien dat er op een stemband een knobbeltje zat. Omdat het nauwelijks voorkomt dat er maar op 1 stemband een knobbeltje zit lijkt het mij verstandig even te overleggen. Het blijkt te gaan om een poliepje. We spreken gelijk af dat ik mee kom kijken wanneer mw. V. terugkomt voor controle over anderhalve maand.

15.00 : Zes behandelingen achter elkaar : een meisje van 9 die spreekt met de tong tegen de tanden, een meisje uit groep 3 met leesproblemen (leuk, ik kan weer aan de slag met de methode waar ik afgelopen maanden een cursus voor deed), een meisje van 19 die op haar stage te horen heeft gekregen dat ze aan haar verstaanbaarheid moet werken, een nieuw jongetje uit groep 4 die de /r/ nog niet kan zeggen, een jongen van 17 bij wie de stem maar hoog blijft en tenslotte de ouders van M. van 9  om de behandeling door te spreken en te bekijken of en hoe we doorgaan.

18.00 : Opruimen. Ik bel nog eens, gelukkig neemt nu iedereen op : een moeder die zich afvraagt of het normaal is dat haar kind van 4 door niemand verstaan wordt, een nieuwe aanmelding van een man die elke dag na zijn werk zonder stem thuis komt en een leerkracht met vragen over een kind uit haar klas dat ik in behandeling heb.

18.30 : Gauw naar huis. ik ben de laatste die ons pand verlaat. Ik doe de lichten uit en zet het alarm aan.

19.00 : Koken, eten en met het gezin de dag doornemen.

19.45 : Ik spring op de fiets naar de praktijk van een collega. We hebben vanavond Kwaliteitskring. Voorbereiden hiervoor had ik in het weekend al gedaan. Ik ben notulist en ik vertel iets over Dropbox. Verder hebben we het met elkaar over Smart doelen formuleren. We oefenen ermee en besluiten met elkaar Smart doelen op te gaan stellen.

22.00 : Heerlijk door de avond naar huis fietsen. Thuis drink ik met mijn man een kopje thee, werk nog snel de notulen even uit en om kwart over 11 stort ik mijn bed in.

Just an ordinary day at the office.