Houding van de week : Volledige adem

Volledige adem

 

De volledige adem is de basis van alle ademtechnieken binnen de yogatraditie. De longen worden geheel met lucht gevuld om daarna weer geheel leeg te worden.

Opbouw 

  • Kom liggen op de rug met de benen vrij van elkaar en de armen vrij van het lichaam met de handpalmen naar boven, of met de handen op de onderbuik, zo dat ze elkaar niet raken.
  • Volg met de aandacht het adempatroon. Voel hoe het lichaam uitzet met de inadeing en weer terugzakt met de uitademing.
  • Adem dan rustig en gelijkmatig door de neus in en laat de buik opkomen.
  • Ga in één ritmische golfbeweging door en laat de flanken breed worden, zet de borstkas uit, zodat de lucht ook in het middelste gedeelte van de longen kan stromen.
  • Zet de beweging voort door sleutelbeenderen en schouders licht op te heffen, zodat ook de longtoppen volstromen.
  • Houd de adem even vast.
  • Adem daarna rustig en gelijkmatig uit door in één ritmische golfbeweging eerst de buik in te trekken, de flanken en de borstkas terug te laten zakken en tenslotte de schouders laten zakken.
  • Pauzeer even met lege longen en herhaal.
  •  Doe de oefening hooguit 5 minuten.

Effect

De volledige yoga ademhaling is een weldaad voor het hele lichaam. De longen worden gereinigd, alle cellen worden van zuurstof voorzien, het zenuwstelsel komt tot rust. De natuurlijke werking van alle organen wordt bevorderd, wat een gevoel van welbevinden, vrede en kalmte geeft. Alle ademoefeningen bouwen voort op deze ademtechniek. Let er vooral op de adem niet te forceren.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!