Houding van de week : Vishouding

Vis (Matsyasana)

De Vishoudingis een yogahouding die vaak gedaan wordt als tegenhouding van een omgekeerde houding zoals bijvoorbeeld de kaars. In de Kaars komt de kin in de buurt van de borst. De Vishouding legt de keel juist bloot en opent dat deel van het lichaam.

Opbouw :

  1. Ga liggen op je rug. Met de voeten wat uit elkaar en laat ze  naar buiten vallen. De armen zijn een eindje van het lichaam af, met de handpalmen omhoog.
  2. Leg dan de benen tegen elkaar aan en strek de tenen van je vandaan. Plaats de handen onder het zitvlak, met de handpalmen naar beneden.
  3. Breng vervolgens de borst omhoog vanuit de druk van de ellebogen en de onderarmen tegen de mat.
  4. Plaats de bovenkant van het hoofd op de mat, zonder op het hoofd te steunen. Je haalt de kracht vanuit de onderarmen en de ellebogen.
  5. Blijf de borst geheven houden en neem waar hoe borst en hals ‘geopend’ worden. Voel ook hoe de gehele voorzijde van de romp wat op rek gebracht wordt.
  6. Houd de Vishouding minimaal 5 ademingen aan en kom dan rustig met hoofd en schouders terug naar de mat. Plaats de voeten wat uit elkaar. Laat de voeten ontspannen naar buiten vallen. Leg de armen een eindje bij het lichaam vandaan, met de handpalmen omhoog.
  7. Voel na.

 

Effecten

De Vishouding is stimulerend voor de schildklier. Ook op de andere organen in de romp en op de buik heeft deze yogahouding een gunstige werking. Dat komt doordat deze lichaamsdelen in Vishouding wat onder spanning komen te staan en als het ware een beetje opgerekt worden. Als je daarna weer uit de houding komt dan geeft Vishouding een betere doorbloeding. Een betere doorbloeding zorgt voor een betere opname en afgifte van vitale lichaamsstoffen. De borst opent zich en de ademhaling wordt bevorderd doordat luchtwegen zich maximaal openen. Doordat de borst zich maximaal vanuit de ellebogen opstrekt is dit heilzaam voor het cervicale gedeelte van de wervelkolom. Schouders worden naar binnen getrokken waardoor de borst kan openen en spanning in dit gedeelte afneemt. Vooral mensen die lang achter een computer werken waardoor de schouders sterk naar voren komen, hebben baat bij deze houding.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!