Houding van de week : Stoelhouding

Stoelhouding (Utkatasana)

Laatst las ik ergens  de volgende quote : yoga begint pas echt als je uit een houding wilt komen. Ken je dat gevoel? Je staat in een yogahouding. Je voelt allerlei onderdelen van je lichaam op een vrij oncomfortabele manier. Eigenlijk zou je er het liefst de brui aan geven. En je denkt: hoe lang gaat dit nog duren? De stoelhouding is er bij uitstek zo-een …


Opbouw

  1. Ga rechtop staan in de Berghouding. De voeten recht en op heupbreedte.
  2. Adem in en breng de armen omhoog, langs de oren, de handpalm naar binnen. De schouders blijven laag.
  3. Adem uit en buig de knieën. De knieën komen niet voorbij de tenen en het bovenlichaam    leunt iets naar voren zodat de voorkant van het bovenlichaam een rechte hoek vormt met de dijen. Hou de binnenkant van de dijen parallel aan elkaar.Duw de schouderbladen naar        beneden en breng het staartbeen richting de grond. Hou de onderrug lang, niet hol!
  4. Bljif dertig seconden tot een minuut in deze houding staan en adem door.
  5. Strek op een inademing de benen en breng op de uitademing de armen omlaag.
  6. Voel na in de Berghouding


Effecten

Er worden heel wat positieve effecten aan deze houding toegeschreven. Als deze houding zoveel positieve effecten heeft, dan doe je hem natuurlijk graag! Vraag is wel hoe vaak en hoe lang je hem moet doen om deze effecten te bereiken …

* Verbetert de circulatie in de knie-, teen- en enkelgewrichten
* Verlicht reuma, artritis, en jicht in de benen
* Helpt spit en hernia in de lage rug te genezen
* Verbetert de flexibiliteit van het heupgewricht
* Versterkt de spieren in de bovenramen, dijen, kuiten en heupen
*Vermindert vetophoping aan de onderkant van de bovenarmen
* Vermindert vetophoping onder de billen
* Vermindert platvoeten, O-benen en eeltknobbels
* Verlicht menstruatiekrampen
* Verhelpt chronisch koude voeten

Dus … doe er je voordeel mee!

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!