Houding van de week : Staande Tang

Staande Tang (Uttanasana)

Bij mij is mijn onderrug mijn zwakke plek. Als ik spanning vast zet, is het daar. Deze houding vind ik altijd heerlijk om te doen. Wanneer ik de tijd neem om echt goed te voelen en spanning loslaat op elke uitademing, ben ik na een paar minuten weer helemaal verfrist, en de sluimerende pijn in mijn onderrug is verdwenen!


Opbouw

  1. Ga rechtop staan in de Berghouding. De voeten recht en op heupbreedte.
  2. Pak met de ene hand de andere vast. Adem uit. Kijk naar de handen. Breng op de inademing de handen voorlangs omhoog.
  3. Adem uit en kom met een lange rug naar voren. Houd de handen zo lang mogelijk hoger dan het hoofd en blijf naar de handen kijken. Buig de knieen.
  4. Op de inademing maak je een scheppende beweging met de handen en kom je in een keer helemaal omhoog.
  5. Herhaal deze beweging een keer of 3 : uitademend met een lange rug omlaag komen (knieen buigen!) en inademend met een scheppende beweging op komen.
  6. Blijf dan laag. Pak met de handen de enkels vast (duimen naar voren). Buig de knieen zover dat de buik op de bovenbenen kan rusten. Adem een aantal keer rustig in en uit door de neus. Voel hoe de buik uitzet tegen de benen. Voel de adem ook in de flanken en in de onderrug.
  7. Laat de enkels los, til het hoofd in de nek. Pak met de ene hand de andere vast. Kijk naar de handen en adem uit. Kom op een inademing helemaal door omhooog.
  8. Adem uit en breng de handen voor de borst.
  9. Voel na in de Berghouding


Effecten

De staande tang  is goed tegen verkoudheid, hoofdpijn, slapeloosheid, vermoeidheid en angst. Je hoofd omlaag brengen als je verkouden bent voelt niet prettig aan. Toch is het goed om deze oefening te doen. Energie zal zo naar de neus, keel en mond stromen, waardoor het ademen eenvoudiger wordt als je weer rechtop staat. De houding stimuleert verder de functie van de lever en nieren en traint de spieren van benen en knieën.

Door langer in de houding te blijven is goed te voelen waar spanning genaakt wordt. Wanneer je voelt dat je ergens spanning maakt, stuur je de inademing daar naar toe. Als je loslaat op de uitademing voel je dat je steeds een beetje dieper in de houding kunt komen.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!