Houding van de week : Ploeghouding

 

Ploeghouding (Halasana)

Dit is mijn favoriete houding. Het is wel een oefening voor gevorderden aangezien er veel spanning op de hals kan komen te staan. Deze houding is een goede manier om spanningen uit de schouders te halen.

Opbouw :

  • Ga plat op je rug liggen met je armen langs het lichaam. Adem uit.
  • Breng op een inademing je benen omhoog en je voeten vervolgens voorbij je hoofd naar de grond.
  • Ondersteun je rug met je handen en duw je bovenlichaam totdat het loodrecht op de grond is, je voeten raken de grond.
  • Haal je handen uit je rug en leg ze op de grond om balans te houden.
  • Adem een keer of vijf diep door naar de buik. Zet je tenen gekruld op de grond en duw je hielen van je af.
  • Om uit de houding te komen adem je uit. Op de inademing til je je voeten een stukje van de grond. Uitademend leg je wervel voor wervel je rug terug naar de grond, je benen komen loodrecht te staan. Til dan op een inademing je hoofd op. Laat op de uitademing je voeten naar de grond zakken, kijk ze na. Als je benen liggen leg je je hoofd neer.
  • Doe als tegenhouding “de vis” of voel na in savasana.

Effecten

De ploeg maakt de wervelkolom lenig, activeert de schildklier, vermindert hoofdpijn, kalmeert het zenuwstelsel, bevordert de bloeddoorstroming, masseert alle organen in de buik, geeft energie en maakt alle spieren los en de buikspieren sterker. Heeft een vitaliserend effect. Buik, heupen en benen worden slanker.

Let op: als je nekklachten hebt, doe je de ploeg liever niet. Doe voorzichtig als je rugklachten hebt. Je kunt eventueel een stoel achter je plaatsen en je benen daarop neerleggen.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!