Houding van de week : Oceaanademhaling

Oceaanademhaling (Ujjayi)

Door het licht samenknijpen van de stembanden krijgt zowel de uit- als de inademing een ruisend geluid, als de golven van de zee.

Deze Pranayama geeft je meer controle over de luchtstroom en richt je concentratie. Door de stembanden samen te knijpen zuig je de lucht met meer kracht je longen in en trek je je middenrif dieper naar beneden. Zo krijg je meer ruimte bij de inademing. Bij de inademing kun je je ademhaling richten naar plekken waar je spanning voelt. Bij je uitademing helpt het je spanning los te laten.

Opbouw

  • Kom in een comfortabele zittende houding
  • Sluit je ogen en leg je handen op je benen
  • Om het te leren adem diep in door de mond.
  • Adem langzaam uit, zoals je zou doen om je bril te laten beslaan of wolkjes te maken in de koude lucht. Hierbij komt er een zacht geluid uit je keel dat klinkt als de oceaan.
  • Als je de uitademing onder de knie hebt, adem je ook in met dit geluid.
  • Gaat dit ook goed, dan doe je de ademhaling met je mond dicht door je neus. De adem maakt nog steeds het oceaangeluid bij in en uitademen.
  • Oefen dit in 3 rondes van 10 ademingen. Adem tussendoor een aantal keer normaal in en uit door de neus.
  • Voel na.


Effect

De Ujjayi yoga ademhaling is een ondersteunende ademhaling bij andere oefeningen. De Ujjayi : vergroot de longcapaciteit door langere en diepere ademhaling , verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed en de organen , geeft de ingewanden een natuurlijke massage en bevordert de stoelgang , verhoogt en richt de concentratie en heeft zo een meditatieve werking.