Houding van de week : Liggende torsie

Liggende torsie (Jathara Parivartansasana)

De liggende draaihouding is een heerlijke houding die je hele wervelkolom draait en soepel maakt en zorgt voor ruimte in je borst en schouders. Het is een heel goede houding om te doen bij  rugklachten.

Opbouw :

  • Kom liggen op je rug. Je armen spreid je opzij, je handen liggen in een rechte lijn met je schouders, je handpalmen zijn open naar het plafond.
  • Je voeten plaats je plat op de grond, je knieën staan iets wijder dan je heupen.
  • Laat op een uitademing  je benen naar rechts vallen en je hoofd naar links draaien., je schouders bljven beiden op de grond.
  • Op een inademing kom je terug in het midden.
  • Op de volgende uitademing naar de andere kant.
  • Herhaal dit een keer of drie en blijf dan een tijdje in de houding, zolang het goed voelt. Je blijft je ademhaling volgen.
  • Draai dan op een inademing weer terug naar het midden en wissel van kant.
  • Als je beide kanten hebt gedaan, kom je liggen in savasana, de ontspanhouding en voel je na.

Effecten

De torsie maakt de rug sterk en soepel en is een goede oefening voor de nek. De houding stimuleert je stofwisseling, masseert de lever en nieren zodat afvalproducten beter worden afgevoerd. Zo ontgift het en zorgt voor meer energie. Alle oude energie wordt uit je wervelkolom gedraaid zodat er ruimte is voor nieuwe energie. Tevens stimuleert het de bloedtoevoer naar het zenuwstelsel. Doordat de torsie de borst opent, kan de adem moeiteloos in het lichaam zakken.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!