Houding van de week : Krijger

Krijger (Virabhadrasana II)

De krijger is een houding die je vooral leert om stevig te staan en om de confrontatie aan te (kunnen) gaan met alles wat op je weg komt. Een perfecte houding om de combinatie sterk van buiten, zacht van binnen te kunnen oefenen.

Opbouw

  • Start in Tadasana (berghouding). Ga in een spreidstand van ongeveer anderhalve meter breed staan.
  • Draai je rechter voet 90 graden open, buik en borst draaien niet mee.
  • Adem in en breng de armen zijwaarts op schouderhoogte met de handpalmen naar beneden..Strek je vingertoppen ver van je weg.
  • Adem uit en buig je rechterknie. Je knie komt niet voorbij je tenen en blijft dus boven je enkel. Je linkerbeen blijft gestrekt en je linker voet wijst naar voren of zelfs iets naar binnen. Houd de hele tijd druk op beide voeten.
  • Beide heupen blijven naar voren wijzen.
  • Strek jezelf op richting je kruin en zorg voor een lichte spanning in je buikspieren, zodat je niet in je rug gaat hangen.
  • Kijk over je rechterhand in de verte.
  • Blijf 5 ademhalingen in deze houding staat en wissel dan van kant.
  • Voel na in Tadasana

Effect van de houding

Deze houding strekt en versterkt je benen, enkels, borst, longen en schouders. Werkt rugpijn tegen en traint je uithoudingsvermogen. Balans en concentratie worden versterkt.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!