Houding van de week : Krijger III

Krijger III (Virabhadrasana III)

Zoals alle evenwichtshouding bevordert deze houding de concentratie. Balanshoudingen doen ook iets met je emoties. Interessant is om na te gaan wat er gebeurt op het moment dat een houding niet zo goed lukt. Irriteert dit je, geef je het op, of ga je juist nog harder proberen?

Opbouw

  • ga stevig staan op je rechtervoet. Plaats de linkervoet op de tenen achter je.
  • adem uit.
  • breng op een inademing de armen zijwaarts omhoog tot boven het hoofd, verstrengel de vingers
  • buig op de uitademing naar voren en til het achterste been op.
  • breng je lichaam evenwijdig aan de grond. Strek je uit van de toppen van je vingers tot de toppen van je tenen. Houd de linkerheup naar de grond toe gekeerd.
  • blijf zo 5 ademingen staan.
  • kom uit de houding door op een inademing op te strekken en uitademend de armen zijwaarts omlaag te brengen en de linkervoet te plaatsen. Zet de voeten terug op heupbreedte en voel na
  • herhaal aan de andere kant.
  • voel na in de berghouding.


Effect van de houding

De spieren van de benen, heupen, buik, rug en nek worden ontwikkeld en sterk.De borst en schouders worden geopend, wat de ademhaling ten goede komt. De heupen worden geopend. De rekking van de wervelkolom geeft het lichaam kracht en energie.De balans verbetert.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!