Houding van de week : Koeienkophouding

Koeienkophouding (Gomukhasana)

In een vorig blog had ik het erover dat veel namen van houdingen komen van dieren, omdat die in vorm of gedrag lijken op dat dier. Bij de koeienkop heb je daar toch wel wat fantasie voor nodig: de op elkaar liggende, gekruiste knieën stellen de neus voor, de ellebogen die in tegengestelde richting wijzen, zijn de horens en onze voeten zijn de oortjes.

Opbouw :

  • Kom zitten met de benen gestrekt naar voren. Vouw je rechterbeen over het linker, zo dat de hiel dicht bij je linkerbil terecht komt. Buig dan je linkerbeen zo dat de hiel dicht bij je rechterbil komt te liggen. De knieën liggen op elkaar.
  • Adem uit. Op de inademing breng je je rechterhand in een grote boog omhoog. Rek je eerst goed uit en breng dan op een uitademing je hand tussen de schouderbladen.
  • Op de volgende inademing breng je je linkerhand onderlangs tussen de schouderbladen omhoog.
  • Haak de handen in elkaar en blijf zo 5 ademingen zitten.
  • De rechter elleboog wijst omhoog. Let op dat je je hoofd recht houdt met je kruin als hoogste punt.
  • Op een inademing haal je je handen uit elkaar en leg je de polsen op elkaar op je knie.
  • Sluit de ogen en voel na.
  • Open je ogen, strek beide benen en masseer de knieën.
  • Herhaal aan de andere kant.


Variaties

Deze uitvoering is de meest ingewikkelde vorm. In het begin kun je de houding ook doen met gestrekte benen of in kleermakerszit. Je kunt ook op je hielen zitten. Lukt het niet om je handen in elkaar te haken, gebruik dan een sok als hulpmiddel: je neemt de sok in de hand die je bovenlangs tussen de schouderbladen brengt. Dan pak je met je andere hand van onder af de sok vast en wandel je beetje voor beetje met je handen naar elkaar toe.

Effecten

De koeienkop is een geweldige heup- en schouderopener. Net de delen van ons lichaam die bij veel mensen stroef en/of vast kunnen. Maar ook je enkels en dijen worden gerekt en je borstkast krijgt meer ruimte, waardoor we de longen optimaal kunnen gebruiken. Je wervelkolom wordt gerekt, waardoor rechtop zitten na de oefening makkelijker lijkt te zijn.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!