Houding van de week : Kameel

Kameel (Ustrasana)

Bij de kameel is het belangrijk de heupen goed naar voren te duwen. De verleiding is groot met de billen naar achter te zakken, maar dan ga je voorbij aan het doel van de oefening : een achterover buiging!

Opbouw : 

  • Kom zitten op de knieen zitten met de knieen op heupbreedte. Krul in het begin de tenen, leg later de wreven op de grond.
  • Op een inademing til je de borst op, duw je de heupen naar voren en strek je je rechterarm boven je hoofd.
  • Op de uitademing tik je je rechterhiel aan.
  • Inademend kom je terug omhoog, en uitademend breng je je rechterarm omlaag.
  • Doe dit een aantal keer aan beide kanten.
  • Op een volgende inademing breng je beide armen omhoog. Op de uitademing leg je je handen op je hielen en blijf je zo zitten.  Houd je nek lang, je kin iets ingetrokken. Later kijk je omhoog.  Adem minstens 5 keer rustig in deze houding .
  • Om uit de houding te komen til je het hoofd op en adem je uit. Op de inademing kom je omhoog.
  • Voel na in de kindhouding.


Effecten

De Kameel geeft een diepe opening van buik, borst en schouders. Het verstevigt en verlengt de dijbenen en liezen. de oefening geeft energie.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!