Houding van de week : Kaarshouding

Kaarshouding (Sarvangasana)

Deze omgekeerde houding heeft een enorme uitwerking op het lichaam. De bloedvoorziening wordt omgekeerd, het hart pompt niet meer tegen de zwaartekracht in.

 

Opbouw

  • kom op de rug liggen
  • duw je rug plat op de grond en houd je voeten bij elkaar.
  • Strek op een inademing je benen recht omhoog, til je heupen op en plaats de handen in de rug. Maak een rechte lijn van je rug en je benen, zet de ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar en adem diep naar je buik.
  • Je benen en voeten blijven ontspannen.
  • Houd deze houding 5 ademingen aan.
  • Kom terug uit de houding door op een uitademing je rug wervel voor wervel af te rollen. Houd daarbij je benen als tegenwicht schuin omhoog. Is dit te zwaar, buig dan de benen.
  • Til je hoofd op een inademing op
  • Leg uitademend je benen neer.
  • Of kom vanuit de kaars in de ploeg : laat op een uitademing je benen over je hoofd naar de grond zakken.
  • Strek je hielen van je af.
  • Blijf 5 ademingen in de ploeg.
  • Op een inademing til je je voeten van de grond.
  • Uitademend leg je je rug wervel voor wervel op de grond
  • Til je hoofd op een inademing op
  • Leg uitademend je benen neer.
  • Voel na in savasana

 

Effecten

Deze houding kalmeert het zenuwstelsel en maakt de rug sterker. De houding zou ook een verjongend effect hebben omdat de hersenen, hoofdhuid en weefsels van het gezicht extra bloed krijgen. Door de omgekeerde houding verbetert de bloeddoorstroming in de benen, deze kunnen ontspannen, de bloeddruk neemt af en de bloedvaten herkrijgen hun elasticiteit; spataderen worden zo voorkomen of verdwijnen.

Deze asana wordt aanbevolen voor degenen die klachten bij het plassen of een verschoven baarmoeder hebben, bij menstruatieklachten, aambeien en hernia. Ook treed verbetering op bij epilepsie, gebrek aan levenskracht en bloedarmoede. Door herhaaldelijke beoefening van deze asana verdwijnen verkoudheden en andere neuskwalen.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!