Houding van de week : Hoofdstand

Hoofdstand (Sirsasana)

De hoofdstand staat bekend als koning onder de asana’s en in oude yoga teksten geeft men aan dat deze houding de eeuwige jeugd schenkt! Op je hoofd staan werkt verlichtend. Het lijkt alsof de druk op het hoofd groot is, maar schijn bedriegt. In werkelijkheid is er een situatie van evenwicht. Je staat volledig in het midden en dat neemt de druk op het hoofd weg. Net als wanneer je rechtop staat je ook geen overmatige belasting op de voetzolen voelt.

Opbouw

  • Leg een dubbelgevouwen yogamat of deken valk bij de muur en kniel hierop neer.
  • Zet de ellebogen op schouderbreedte op de mat of deken en strengel je vingers in elkaar, zo dat je handpalmen een kom vormen.
  • Plaats de kruin van je hoofd op de mat, de achterkant van je hoofd raakt je handpalmen. Trek niet aan je hoofd. Duw continu de onderarmen en het midden van het elleboogbotje in de vloer.
  • Strek nu je benen en loop richting je hoofd. Breng met een zwaai je benen omhoog (en laat ze eventueel tegen de muur aankomen).
  • Strek je benen omhoog zodat je hele lichaam loodrecht op de vloer staat.
  • Breng het bekken een beetje naar voren, trek de buikspieren licht in. Ontspan de benen.
  • Breng je schouderbladen naar elkaar en de borstkas naar voren.
  • Adem rustig en in de buik.
  • Blijf de onderarmen stevig in de grond duwen, dit haalt overmatige druk van de nek.
  • Blijf zo 5 minuten staan. Wanneer je regelmatig oefent, kun je wel 15 minuten op je hoofd staan!


Effect

Sirsansan schenkt naar men zegt  de eeuwige jeugd : de houding werkt tegen haaruitval en grijze haren. Verder verbetert het de structuur van de gezichtshuid en wordt deze vitaler door de constante stroom van bloed direct uit het hart richting gezicht. Door een regelmatige beoefening van Sirsasana verjongen de hersencellen zich door de aangevoerde gezonde zuivere bloedstroom. De denkkracht en het bewustzijn neemt daarmee toe en je wordt dus helder van geest. Het is bekend dat bij mensen met slaapproblemen en geheugenproblemen de vitaliteit herstelde nadat deze houding veelvuldig werd beoefend. Doordat de druk in de aderen in beide benen wordt verlaagd werkt Sirsasana bijzonder heilzaam tegen spataderen. Verder worden alle spijsvertering organen even van hun plek gelicht en nestelen zich weer opnieuw zodra men weer rechtop komt. De houding is effectief tegen leveraandoeningen en activeert de schildklier waardoor de stofwisseling wordt gestimuleerd. Bij mannen is tevens vastgesteld dat het helpt tegen impotentie en onvruchtbaarheid, terwijl bij vrouwen menstruatie klachten worden verlicht en symptomen van de menopauze worden gedempt.

Contra indicaties

Voor de hoofdstand gelden er omstandigheden om deze houding beter niet te doen. Deze contra indicaties dienen zeker in acht te worden genomen :

  • Bij rug- of nekletsel
  • Hoofdpijn/Migraine
  • Hart aandoeningen
  • Hoge of lage bloeddruk
  • Ten tijde van de menstruatie
  • Op het einde van de zwangerschap kan een omgekeerde houding de baby in een stuitligging brengen.