Houding van de week : Heldhouding

Heldhouding (Virabhadrasana I)

Doordat deze houding het borstgebied opent, is zij zeer geschikt voor angstige, in zichzelf gekeerde mensen die in het dagelijks leven dit gebied juist samengetrekken om zichzelf te beschermen. De houding dwingt dit gebied te openen. Dit geeft een krachtig en zelfverzekerd gevoel. De heldhouding heeft effect op het eerste chakra en geeft je zelfvertrouwen, zekerheid en kracht.

Opbouw

  • ga staan met de voeten op heupbreedte
  • zet de rechtervoet een grote stap naar voren en de linkervoet iets naar achter en naar buiten. De tenen wijzen schuin naar buiten en de buitenrand van de voet duwt stevig tegen de grond.
  • breng op een inademing de armen zijwaarts omhoog tot boven het hoofd.
  • buig op de uitademing de voorste knie. Let erop dat de knie boven de enkels (niet voorbij de tenen) en naar buiten geduwd.
  • buig een beetje naar achter
  • kijk tussen de handen door omhoog.
  • blijf zo 5 ademingen staan.
  • kom uit de houding door op een inademing de benen te strekken en uitademend de armen zijwaarts omlaag te brengen. Zet de voeten terug op heupbreedte.
  • herhaal aan de andere kant.
  • voel na in de berghouding.

Effect van de houding

De spieren van de benen, heupen, buik, rug en nek worden ontwikkeld en sterk.De borst en schouders worden geopend, wat de ademhaling ten goede komt.  De heupen worden geopend. De rekking van de wervelkolom geeft het lichaam kracht en energie.De balans verbetert. Door de diepe ademhaling, verbetert de bloedsomloop. Je voelt je energiek en opgeladen.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!