Houding van de week : Driehoekshouding

Driehoekshouding (Trikonasana)

De driehoekshouding maakt de beenspieren, knieën en enkels sterker en zorgt voor lenigheid. Daarnaast krijg je meer ademruimte in je borstkas doordat je de spieren tussen de ribben strekt.

 

Opbouw :

  • Ga in spreidstand staan, met een beenlengte afstand tussen je voeten. Draai je rechtervoet negentig graden naar buiten en je linkervoet een klein beetje naar binnen. Maak beide benen sterk.
  • Breng op een inademing je armen naar opzij tot schouderhoogte. Adem uit.
  • Op de volgende inademing strek je je bovenlichaam naar rechts en uitademend breng je je rechterhand omlaag.
  • Je rechterhand plaats je waar hij neerkomt: op je scheen, je enkel of op de grond, zonder erop te leunen. Houd je bovenlichaam aan beide kanten lang. Houd  je schouders, heupen en enkels op één lijn, alsof je tussen twee glasplaten staat. Rol je linkerschouder iets naar achteren en strek je linkerarm omhoog of zelfs over je oren voor een extra stretch. Kijk omhoog. Houd je nek lang.
  • Blijf 5 ademhalingen in deze houding staan en herhaal naar de andere kant.
  • Voel na in Tadasana


Effecten

Deze houding werkt stressverminderend, zorgt voor een betere spijsvertering en helpt bij nek- en rugpijn. Trikonasana kan je helpen de symptomen van de menopauze te verlichten, alsook rugpijn in het tweede trimester van de zwangerschap. Je buikorganen worden gestimuleerd, net zoals je spijsvertering. De houding maakt dat zo goed als heel je lichaam gestreched wordt, van je enkels, tot je heupen en je schouders. Kers op de taart vermindert de trikonasana ook het vet rond de heupen.

Let op :

Eén van de uitdagingen van deze asana is te voorkomen dat je onderrug inzakt. Zorg dat je bovenlichaam in lijn blijft met het uitgestrekte been. Dit kan betekenen dat je je voet misschien niet helemaal kunt raken: belangrijker is het om echt opzij te buigen, dus niet half voorover.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!