Houding van de week : Boom

Boom (Vrksasana)

Als we het over yoga hebben, hebben we het vaak over het vinden van balans. Veel mensen gaan yoga doen om in balans te komen. Balans tussen lichaam & geest, doen & loslaten, spanning & ontspanning. Balansoefeningen zijn daarvoor natuurlijk uitermate geschikt!

 

Opbouw

  • Plaats je voeten op heupbreedte.
  • Richt je op vanuit het holletje aan de binnenkanten van je voeten. Je gewicht is gelijkmatig over allebei je voeten verdeeld. Voel het contact met de grond. Richt de ogen op een punt op ooghoogte in de verte.
  • Adem uit en breng het gewicht op je linkerbeen
  • Op de inademing buig je het rechterbeen en plaats je de voet de binnenkant van het linkerbeen.
  • Adem een paar keer door in deze houding
  • Adem uit. Op de inademing breng je de handen gevouwen voor de borst. Adem uit.
  • Op de volgende inademing breng je de handen boven het hoofd.
  • Voel de oprichting vanaf de voet, door de wervelkolom, door de kruin helemaal door naar de vingertoppen.
  • Adem minstens 5 keer door in deze houding. Voel of je ergens spanning maakt die je niet nodig hebt. Laat los.
  • Adem dan in. Op de uitademing breng je de handen terug voor de borst en laat je de voet zakken naar de grond.
  • Kom op 2 voeten staan en voel in Tadasana na.
  • Herhaal met het linkerbeen.

Effect

Door de rekking van de rug, wordt deze lang recht en worden de rug en schouderspieren versterkt. De houding verstevigt de beenspieren. Het evenwichtsgevoel wordt ontwikkeld.

Benieuwd naar de ingesproken versie?

Deze, en 29 andere houdingen, zijn ingesproken in mijn ebook ‘Houding van de week’. Schrijf je in en ontvang de gratis versie van dit ebook met 5 ingesproken oefeningen!