Houding van de week : Blaasbalgademhaling

Blaasbalgademhaling (Bhastrika)

De Bhastrika pranayama is een ademoefening die een versterkend, opwekkend en zeer zuiverend effect heeft. Bhastrika betekent blaasbalg vanwege de krachtige pompende beweging die je maakt tijdens deze ademhaling. Je ademt bewust en stevig uit,waarna de inademing vanzelf volgt door het ontspannen van de buik. Na het doen van de Bhastrika kun je een ontlading van energie en zee van ruimte ervaren.

Opbouw

  • Kom in een comfortabele zittende houding
  • Sluit je ogen en leg je handen op je benen met de handpalmen omhoog of met de handen op de buik.
  • Adem twee keer rustig in en uit.
  • Adem normaal in en span je buikspieren aan bij de uitademing zodat lucht explosief door je neus naar buiten komt
  • ontspan dan je buik en laat de adem vanzelf weer naar binnen stromen
  • Herhaal deze oefeningen tien tot twintig keer. Vervolgens adem je nog een vijftal keer rustig in en uit terwijl je ogen gesloten blijven. Herhaal deze ronde 3-5 keer.
  • Begin langzaam en voer de snelheid gaandeweg op.
  • Breng de handen op de knieen en voel na.


Effect

De Bhastrika ademhaling is een opladende ademhalingsoefening. De energie gaat doormiddel van deze oefening door je lichaam stromen. Deze Blaasbalg zorgt ervoor dat de spijsvertering op gang komt. Daarbij span je de buikspieren aan, waardoor deze ook ontwikkeld worden. Ook worden doormiddel van deze ademhalingsoefening de lever, milt en alvleesklier aangesproken.