Houding van de week : Berghouding

Berghouding (Tadasana)

De berghouding  wordt wel de ‘moeder’ van alle (staande) houdingen genoemd. Het is echt een basishouding waarin je in alle eenvoud kunt waarnemen hoe het van binnen met je gaat.

Opbouw

  1. Plaats je voeten op heupbreedte.
  2. Richt je op vanuit het holletje aan de binnenkanten van je voeten. Je gewicht is gelijkmatig over allebei je voeten verdeeld. Voel het contact met de grond.
  3. De knieen zijn van het slot.
  4. Je bekken staat recht op de bovenbenen.
  5. De rug is lang, met je nek in het verlengde, je hoofd balanceert op de bovenste wervels, je kin is licht ingetrokken.
  6. De schouders hangen ontspannen omlaag en naar achter.
  7. Je armen hangen los langs het lichaam, de handen zijn ontspannen.
  8. Richt je blik op een punt ongeveer op ooghoogte.
  9. De buik is licht ingetrokken.


Houding op zichzelf

De Berghouding is enerzijds een houding op zichzelf. Als houding op zich is zij bijzonder, omdat je ‘alleen maar’ hoeft te gaan staan. Geen ingewikkelde capriolen dus, maar enkel vanuit een basispositie van binnenuit waarnemen hoe het er voorstaat.

Observatiehouding

Anderzijds is de Berghouding een observatiehouding (na een andere staande houding). Hierin gebruik je haar als een moment om na te voelen. Je neemt dan waar wat een (andere) houding in je teweeg heeft gebracht.

Adem

Deze houding is optimaal om de adem ruim en diep door te laten stromen : de longen hebben voldoende ruimte en het middenrif kan vrij bewegen.