Het Achtvoudige Pad : Asana

Na ons de afgelopen maanden verdiept te hebben in de eerste twee treden op het achtvoudige pad van Patanjali, Yama en Niyama, is het nu tijd voor de derde trede : Asana.

Als door de beoefening van de Yamas en Niyamas het denken in balans is gebracht is de beoefening van Asana veel effectiever. Iedere lichaamshouding zal ons dan snel naar meditatie brengen: de hele methode is erop gericht om het denken te zuiveren en het complete systeem van zowel lichaam als geest in gereedheid te brengen voor Concentratie, Meditatie en Samadhi, de volgende treden van het achtvoudige pad.

Asana betekent letterlijk houding:  je neemt verschillende houdingen aan met je lichaam. In de westerse wereld is Yoga veelal gericht op het beoefenen en het zo goed mogelijk uitvoeren van Asana’s. Veel mensen denken dat dit ook het uiteindelijke doel is van Yoga. Hoewel het wel heel erg belangrijk is om je gezond en sterk te voelen in je lichaam, is het uiteindelijke doel van alle Asana’s om je comfortabel te kunnen laten zitten zodat je goed kunt mediteren.

Wat maakt Yoga eigenlijk Yoga. Het perfect uitvoeren van de houdingen is eigenlijk gewoon gymnastiek. Volgens veel mensen uit de Yoga wereld is het eigenlijk redelijk nutteloos om alleen maar Asana’s te oefenen en je niet bezig te houden met de andere onderdelen van het achtvoudige pad. Daarnaast maakt ook de verbinding met de adem dat yogahoudingen niet louter gymnastische houdingen zijn.

Asana’s kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende typen, met elk  een verschillend energetisch effect op het lichaam. Elke beweging zou in een goed opgebouwde yoga beoefening moeten zitten:

  1. Vooroverbuigingen
  2. Achteroverbuigingen
  3. Zijwaartse buigingen
  4. Gedraaide houdingen
  5. Omgekeerde houdingen
  6. Evenwichtshoudingen

Deze houdingen kunnen zowel staand, als zittend of liggend uitgevoerd worden. Sluit je yoga beoefening altijd af met Savasana!

Oefen het liefst vroeg in de ochtend. Als dat niet lukt dan is de beste tijd rond zonsondergang. Creëer een eigen plek om te oefenen die bij voorkeur niet gebruikt wordt voor andere doeleinden. Je kan al een hoekje voor jezelf maken door je yogamat er neer te leggen. Draag hierbij makkelijk zittende kleding.

Voordat je begint met een Asana of een serie oefeningen, is het belangrijk een glas water te drinken. Maar op het moment dat je begint met de uitvoering moeten maag en darmen leeg zijn.

Concentreer je bij het doen van de Asana’s op je adem. Je adem zal je laten weten waneer het tijd is om uit een houding te komen. Laat de adem je ook helpen dieper in de houding te komen.

Daarnaast is het belangrijk dat de Asana met aandacht wordt uitgevoerd. Forceren is uit den boze.

Begin met een oefening die je goed bevalt en voel van daaruit welke houding logisch voelt om erna te doen. Naarmate je vaker oefent zal je dit steeds beter gaan voelen.

Na de yoga beoefening is het beter een uur te wachten met eten of drinken. De organen worden tijdens een Asana goed doorbloedt en kunnen geen meerdere dingen tegelijk. Het is daarom ook af te raden om na de oefeningen gelijk de kou in te gaan.