De oefening met de rozijn

We laveren deze weken op de grens tussen Dharana (concentratie) en Dhiana (meditatie). Deze week deden we de oefening met de rozijn. Veel mensen in mijn groep kenden de oefening nog niet. Op verzoek daarom een blog over De oefening met de Rozijn :

  • Pak een rozijn en zorg dat je tenminste 5 minuten ongestoord kunt zitten.
  • Doe je ogen dicht en bevoel het voorwerp in je handen. Merk op wat je voelt: is het hard, zacht, groot, klein, dik, dun, glad, ruw …? Neem hiervoor alle tijd.
  • Als je zo het voorwerp met je vingers onderzocht hebt, kun je het vervolgens ruiken. Sta hier ook weer uitgebreid bij stil.
  • Doe rustig je ogen open terwijl de rozijn in je handen ligt. Wat valt er te zien: kleur, vorm, omvang
  • Als je het uitgebreid hebt bekeken sluit je je ogen weer en breng je het voorwerp naar je mond. Leg je het op je tong. Niet meteen kauwen en doorslikken! Neem eerst rustig de tijd om te ervaren hoe het in je mond ligt, laat het eventueel heen en weer rollen in je mond, proef welke smaak er vrijkomt en of er veranderingen optreden.
  • Pas daarna ga je rustig kauwen, terwijl je blijft waarnemen wat er gebeurt.
  • Als je de rozijn uiteindelijk doorslikt, sta je nog even stil bij alles wat je hebt waargenomen gedurende het eten van één rozijn.


Accepteer storende gedachten

Terwijl je met deze oefening bezig bent, komen er ongetwijfeld ook gedachten bij je op. “Ik ga me toch niet een aantal minuten met een rozijn bezighouden” of juist “Wat grappig om eens op zo’n manier naar een rozijn te kijken” of associaties als appeltaart of gedachten over heel andere onderwerpen.

Het is belangrijk om te beseffen dat het normaal is dat er gedachten komen. Ze hoeven niet ‘weg’, je doet niets fout. Neem de gedachten waar en verleg je aandacht daarna weer naar de oefening waar je mee bezig bent.