Module neusademhaling

Wat goed dat jij hebt besloten aan de neusadem te gaan werken. Het ademen door de neus is zo ontzettend veel gezonder dan het ademen door de mond!

Ademen door de neus lijkt zo vanzelfsprekend. Toch blijkt dit niet altijd zo te zijn. Baby’s worden geboren met een goede neusademhaling. Ze drinken aan de borst of uit het flesje, zonder te stoppen. De baby zuigt en drinkt terwijl hij hierbij steeds door de neus ademt. Helaas zien we dat de neusademhaling voor veel volwassenen helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is. Zeker niet voor hen die last hebben van hooikoorts,  sinusitus of  een verstopte neus. Mensen die duidelijk hoorbaar ademen zijn vaak echte mondademers. Wanneer je veel door je mond ademt, is de ademhaling meestal hoog in de borst. Hierdoor raakt je ademhaling op den duur ontregeld.

Het heeft nogal wat voordelen om door de neus te ademen:

  • Lucht dringt dieper door tot in de onderste lobben van de longen
  • Buikademhaling is meer vanzelfsprekend wanneer je door je neus ademt
  • Je neus verwarmt, bevochtigt en filtert de lucht die je inademt. Hierdoor is de lucht die in de longen terecht gezonder dan wanneer je door je mond ademt.
  • Wanneer je door je neus ademt, ga je beter ruiken.
  • Neusademhaling is van belang voor gezonde tanden. Mensen die door de mond ademen hebben vaak meer last van plak of witte vlekjes op de tanden.
  • Wanneer je door de mond ademt ligt je tong vaak onder in de mond. Dit heeft een nadelige invloed op de stand van de tanden.
  • Als je door je neus ademt houdt dit je neusbijholten beter open.

Start

Voordat het überhaupt mogelijk is om je lippen altijd gesloten te kunnen houden, moeten ze een bepaalde kracht hebben. In dit filmpje leg ik uit hoe je dat kunt meten en trainen.

Het is goed om deze oefening zo nu en dan te blijven herhalen om te kijken of je lippen nog steeds sterk genoeg zijn. Wanneer je inmiddels altijd door de neus ademt is dat natuurlijk niet meer nodig.

Tongpositie

Wanneer je gaat oefenen door de neus te ademen is het niet alleen belangrijk dat de lippen gesloten zijn, maar ook dat je tong in de goede positie in je mond ligt. Wat is dan een goede tongpositie?

Tongoefeningen

Vind je het lastig om je tong aangezogen te houden tegen het gehemelte? Dan kan het handig zijn eerst wat oefeningen voor de tong te doen. Doe deze dagelijks, tot het makkelijker geworden is om je tong in de goede positie te houden.

In de nacht

Als je lippen sterk genoeg zijn, dan is het in principe mogelijk ze altijd gesloten te houden. ’s Nachts is dat natuurlijk lastig, omdat je er dan niet met je aandacht bij bent. Wat dan?

Overdag

En dan wordt het tijd om overdag je gewoonte te veranderen. Maar iets wat je wellicht al jaaaaren doet, verander je niet zomaar. Hoe lang duurt het eigenlijk om een nieuwe gewoonte in te laten slijten?

En dan

En nu volhouden! Probeer, ook als je verkouden bent, het door de neus ademen vol te houden. Wanneer je heel verkouden bent is dat natuurlijk lastig. Let er dan op dat zodra je neus weer open is, je er meteen weer op gaat letten dat je de neusadem weer oppakt! Eventueel kan het handig zijn een neusspray te gebruiken wanneer je neus echt verstopt is. Het mooie is dat je neus langer open zal blijven wanneer je altijd door je neus ademt!

Veel gestelde vragen

Ik heb het gevoel dat ik niet voldoende lucht krijg als ik door mijn neus adem.
In het begin kun je dat gevoel krijgen, omdat je het niet gewend bent. Het is echter maar bij heel weinig mensen fysiek niet mogelijk door de neus te ademen. Bijvoorbeeld omdat het neustussenschot scheef staat. Blijf je het gevoel hebben dat je niet voldoende lucht krijgt, dan kan het verstandig zijn aan je huisarts een verwijzing naar de KNO-arts te vragen.

Moet ik ook bij het sporten door mijn neus ademen?
Op zich is het goed om zo lang mogelijk door de neus te blijven ademen. Bij intensief sporten kan dit lastig zijn. Je zult echter merken dat het makkelijker wordt naarmate de gewoonte door je neus te ademen echt is ingesleten.

Hoe lang moet ik de oefeningen vol blijven houden?
Wanneer het door de neus ademen een gewoonte is geworden hoef je geen oefeningen meer te doen. Het kan wel verstandig zijn om na ziekte of een verkoudheid weer even extra op te letten. De Re-mind kan je daar dan weer bij helpen.

Tenslotte

Ik hoop dat deze module je geholpen heeft een ingesleten gewoonte te veranderen. Mocht je vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van deze module dan mag je me altijd mailen. Ik sta open voor al je vragen en feed-back!

Heel erg bedankt en veel succes!